ŚTP

Na biznes nigdy nie jest za późno



Przybywa przedsiębiorstw i usług powstałych z myślą o seniorach, jak również firm prowadzonych przez samych seniorów. Przedstawiamy przykłady, które udowadniają, że osoby starsze są ważną grupą konsumentów, a wiek nie jest żadną przeszkodą, by rozpocząć przygodę z biznesem.
Jako społeczeństwo jesteśmy coraz starsi. Według danych GUS z 2019 roku osoby powyżej 60 roku życia stanowią blisko 25% całej populacji Polski.[1] Współcześnie seniorzy prowadzą jednak inne życie niż ich rówieśnicy jeszcze 20 lat temu. Przedstawiciele starszych pokoleń są bardziej aktywni i otwarci na nowe doświadczenia. Wielu seniorów przełamuje utarte stereotypy. Swoją działalnością inspirują chociażby podróżnik Aleksander Doba, modelka i aktorka Helena Norowicz czy gwiazda warszawskiej sceny muzycznej DJ Wika.
Mogłoby się wydawać, że dojrzały wiek to nie najlepszy czas na rozpoczęcie własnego biznesu. Tymczasem okazuje się, że to nie prawda! Świetnym przykładem przedsiębiorczości seniorów jest działalność Lucyny Orłowskiej, 80-letniej dziś mieszkanki Krakowa, która w dzielnicy Nowa Huta prowadzi lodziarnię. Pani Lucyna, przez większość życia zawodowego związana ze służbą zdrowia, na emeryturze pracowała dorywczo oraz dokształcała się. Zdobytą wiedzę z zakresu księgowości postanowiła wykorzystać w praktyce i założyła punkt z lodami w miejscu, w którym dostrzegła potencjał do prowadzenia biznesu. Pani Lucyna obecnie nie tylko planuje rozszerzyć działalność w kierunku założenia własnej kawiarni, ale także zamierza zdobywać nowe kompetencje, m.in. z zakresu obsługi komputera. Rozwój swojej działalności dokumentuje w mediach społecznościowych.
O tym, że nigdy nie jest za późno, by założyć własny biznes przekonuje także pani Alina Janowska z Łodzi, założycielka pracowni biżuterii Alimar Studio. Pani Alina, z wykształcenia ekonomistka, straciła pracę tuż przed 60-tką. Nie poddała się jednak, złożyła wniosek o dofinansowanie z Unii Europejskiej i kiedy otrzymała dotację, założyła pracownię własnoręcznie wykonywanej biżuterii. Swój naturalny talent rozwijała na kursach. Dziś bierze udział w imprezach modowych, a jej produkty są również dostępne w ekskluzywnych butikach.
Seniorzy bez wątpienia są dużą grupą świadomych konsumentów. Powstaje wiele adresowanych do osób starszych produktów i usług – począwszy od biur podróży, urządzeń elektronicznych czy specjalnych aplikacji mobilnych, które np. ułatwiają korzystanie z telefonu lub przypominają o najważniejszych sprawach. Z myślą o seniorach, a także o ich rodzinach, powstał projekt biznesowy Młodszy Brat, który stanowi odpowiedź na konkretny problem. Stan zdrowia rodziców Marcela Andino Veleza, spowodował, że zrezygnował on z dotychczasowej pracy i stworzył pierwsze w Polsce centrum koordynatorów opieki geriatrycznej – specjalistów, którzy pomagają rodzinom w opiece nad seniorami, w taki sposób jak robiliby to bliscy. Koordynatorzy m.in. planują wizyty w przychodni, pomagają przestrzegać zaleceń lekarza, wspierają w organizacji opieki domowej. 
Poza usługami komercyjnymi nie brakuje także przedsięwzięć społecznych, których celem jest wspieranie osób starszych. Jedną z nich jest warszawski Jarmark Kreatywności, organizowany co roku przez Stowarzyszenie Mali Bracia Ubogich. 

[1] https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/roczniki-statystyczne/roczniki-statystyczne/maly-rocznik-statystyczny-polski-2019,1,21.html